אתר רספונסיבי או אפליקציה? איך עושים את הבחירה הנכונה

נוכחות דיגיטלית היא הבסיס לשיווק, מכירות ושירות לקוחות בעידן המודרני. כיום, משתמשים מצפים לתקשורת במגוון ערוצים, החל מאתר, דרך הסושייל ועד לוואטסאפ. זאת, כיוון שהם בעצמם מחוברים לעולם בכל הערוצים האלה ובעיקר דרך הטלפון הנייד.

לכן, כשמפתחים אתר, חשוב לקחת בחשבון שמשתמשים רבים יגשו אליו לא רק מהמחשב, אלא גם, ואולי אף בעיקר, דרך המובייל. אחוז המשתמשים המדויק תלוי בתחום ובתעשייה שלכם, אבל אין כמעט תחום מסחרי או ציבורי שאין לו משתמשי מובייל.

כדי לתת מענה דיגיטלי לתרבות ההתנהגותית הזאת, ארגונים יכולים לבחור בין לפתח אתר רספונסיבי מותאם-מובייל, אפליקציה, או שניהם. מתי כדאי להשקיע בכל אחד ולמה? כל התשובות למטה.

מה זה אתר רספונסיבי?

אתר רספונסיבי הוא אתר שאופיין, עוצב ופותח באופן שיתאים למסכים בגדלים שונים, ובייחוד למחשבים ולמכשירי מובייל וטבלטים מגוונים. השימוש הנרחב בסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים מסוגים שונים יצר צורך להתאים את אתרי האינטרנט לכל סוג מסך. זאת, כדי לשמור על חווית משתמשים טובה ולאפשר למשתמשים לבצע פעולות באתר מכל מכשיר.

ללא רספונסיביות, האתר שמוצג למשתמשים במכשירים מסויימים עלול להיראות לא נקי ומחורבש. התוצאה תהיה פגיעה במותג של החברה ולעתים אף אבדן משתמשים וממכירות. לדוגמה, עם כפתור ה״צ׳ק אאוט״ מוסתר במסך מובייל, משתמשים לא יוכלו לבצע קניות והעסק יפסיד הכנסה מיידית ולקוחות לטווח הארוך.

יתרונות וחסרונות בבחירת אתר רספנוסיבי

כדאי לבחור בפיתוח אתר רספונסיבי כדי:

  • להגדיל את קהל המשתמשים – אתרים רספונסיביים מאפשרים גישה מיידית לאתר מכל מכשיר או מערכת הפעלה, במיידיות וללא צורך לעבור את התהליך של הורדת  אפליקציה. כתוצאה, תכני האתר מונגשים לקהל הרחב בכל עת.
  • לעורר מודעות וחשיפה – אתר רספונסיבי מאונדקס על-ידי גוגל ומנועי חיפוש נוספים (SEO), וכן יכול להיות חלק מחומרי האימון של אתרי Generative AI. הנוכחות באתרי החיפוש הפופולריים הללו תורם למאמצי השיווק והחשיפה של החברה ומאפשר להביא את תכניה לקהל רחב יותר ללא עלות. כמו כן, למשתמשים יותר קל למצוא אתר באינטרנט מאשר למצוא ולהוריד אפליקציה.
  • לפתח ולעדכן בצורה מהירה יותר – תהליכי פיתוח ועדכון של אתר מהירים יותר משמעותית מאשר אפליקציה. כשצריך להיכנס לשוק בצורה מהירה, לערוך שינויים בתדירות גבוהה או לבצע עדכונים רבים, אתר מאפשר לעשות זאת יותר בקלות. 
  • ליהנות מעלות-תועלת משתלמת – בניית אתר רספונסיבי אינה דורשת השקעה ארוכת טווח ויכולה להיעשות בצורה בסיסית וקוסט-אפקטיבית, בהשוואה לאפליקציה.

 

לעומת זאת, צריך לקחת בחשבון שאתר גם יוצר:

  • תלות בחיבור האינטרנט של המשתמשים לטובת נגישות לאתר ולחומרי ושירותי החברה
  • חווית משתמשים מוגבלת – צפייה, גלישה וסאונד, אך ללא פונקציונאליות כמו שיש בסמארטפון
  • צורך להזכיר למשתמשים שוב ושוב לבקר באתר כדי לשמר לקוחות

מהי אפליקציה?

אפליקציה היא תוכנה שנועדה לרוץ על פלטפורמה או מכשיר ספציפי. בעוד לאתר ניגשים דרך הדפדפן, האפליקציה לנייד מותקנת ישירות על המכשיר. האפליקציה התפתחה כדי לספק חווית משתמשים ייחודית ומהירה.

מהי אפליקציה

יתרונות וחסרונות בבחירת אפליקציה לנייד

אפליקציה מובילה ליתרונות הבאים לארגונים:

  • מהירות וביצועים – אפליקציות מפותחות למערכת הפעלה או מכשירים ספציפיים, מה שגורם לכך שיפעלו בצורה מהירה ואיכותית יותר ביחס לאתר. זהו יתרון במיוחד עבור אפליקציות ״כבדות״ כמו משחקי דיגיטל או כאלה שדורשות עיבוד מידע רב.
  • גישה לפונקציונאליות של הטלפון – אפליקציות נגישות לחומרה של המכשיר, כמו ל- GPS, למצלמה ולמיקרופון. כתוצאה, הן יכולות לעשות בהם שימוש ובכך לתת מגוון רחב יותר של שירותים למשתמשים. לדוגמה, מתן שירותי איכון באפליקציות של מפות או אפשרויות להעלות תמונות בזמן אמת באפליקציות מדיה חברתית.
    • חווית משתמשים טובה יותר – חווית המשתמשים באפליקציה יותר אינטואיטיבית ועם פחות מהמורות ותקלות בילס לאתר. כתוצאה, צפוי להתגבר השימוש ושביעות הרצון של המשתמשים מהחברה ושירותיה.
  • זמינות אופליין – אפליקציות יכולות לספק שירותים ומידע גם כשאין חיבור לאינטרנט, מה שמרחיב את היכולת לתת שירות למשתמשים במגוון מצבים, כולל מקרי קצה.
  • מיתוג ושיווק – למשתמשים קיימים, האפליקציה משמשת ככלי שיווקי. לדוגמה, באמצעות התראות פוש, הופעת הלוגו על המסך של המכשיר בכל עת ואפילו מעצם העובדה שהמשים רואים אותה כשהם משתמשים בנייד.

 

מאידך, יש גם חסרונות:

  • תהליך שיווק ארוך ועם פוטנציאל drop off גבוה עד שמתמשים מתקינים את האפליקציה
  • קושי לגלות ולחשוף למשתמשים את האפליקציה והמותג
  • הצורך לפתח ולעדכן את האפליקציה עבור כך סוג מכשיר ומערכת הפעלה
  • תהליכי פיתוח ועדכון מסורבלים יותר
  • עלות גבוהה יותר לעומת אתר

אז מה עדיף, אתר רספונסיבי או אפליקציה?

שיקולים בבחירה אם לפתח אתר רספונסיבי או אפליקציה:

  • פונקציונאליות – אפליקציה מאפשרת סיפוק שירותים איכותיים ומגוונים, לעומת אתר שמאפשר צפייה וקריאת תכנים ופעולות בסיסיות. מה המטרה של הנכס הדיגילטי? אילו יכולות הוא צריך לספק למשתמשים?
  • יעדים עסקיים – אתר מאפשר הגעה לקהל משתמשים רחב יותר בצורה מהירה יותר, אבל באפליקציה יותר משתמשים צפויים להשתמש לאורך זמן (stickiness). מהי התכנית העסקית? מה אופי המשתמשים? מה נדרש מבחינת מעורבות המשתמשים?
  • משאבים פיתוחיים זמינים – פיתוח אפליקציה דורש ידע בשפות כמו Swift ל- iOS או Kotlin לאנדרויד. פיתוח אתר דורש ידע ב- HTML, CSS ו- JavaScript. אילו משאבים פיתוחיים יש בחברה? האם יש יכולת לגייס או לעשות אאוטסורס?
  • תקציב – התקציב הנדרש לאפליקציה הוא גבוה יותר וגם התחזוק מסובך ויקר יותר. מה התקציב הקיים לפרוייקט?

5 טיפים לפיתוח אתרים רספונסיביים ואפליקציות

בין אם בחרתם באתר רספונסיבי, אפליקציה, או שניהם, כדאי לשים לב לטיפים הבאים בתהליך האפיון, הדיזיין, הפיתוח והאימפלמנטציה:
    • מיתוג – השתמשו בצבעים, בלוגו ובשפה של המותג, כדי לחזק אותו וליצור הזדהות ונאמנות מצד המשתמשים.
    • חווית משתמשים מותאמת למובייל – כאצור, המשתמשים יבקרו באתר או באפליקציה מהסמארטפונים או הטבלטים שלהם. חשבו איזה תוכן וחווית משתמשים אתם רוצים לתת להם, בהינתן המקום המוגבל שיש במסך הקטן, עם שלל הפרעות והתרעות מסביב.
    • ביצועים – המיתוג היפה ביותר בעולם הוא חסר ערך אם האפליקציה או האתר קורסים. השקיעו בבדיקות ביצועים כדי לוודא חווית משתמשים חלקה.
    • קידום ושיווק – השקיעו בקידום האתר והאפליקציה דרך קמפיינים, אופטימיזצית תוכן, סושייל, קהילות ועוד.
    • פידבק משתמשים – השתמשו בפידבק כדי להמשיך לאפיין את האפליקציה והאתר ולשפר אותם באופן מתמשך. לא מדובר במוצרים סטטיים, אלא כאלה שצריכים להתחדש כל הזמן.

לאן העתיד הולך?

לפני כעשור פיתוח למובייל היה חדשני, והיום הוא אחד מאבני הבניין של ארגון דיגיטלי. מה צפוי לנו בעתיד? ארגונים שמביטים קדימה יכולים להתכונן למגמות הדיגיטליות הבאות:
    • בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (ML) – בשנים הקרובות, טכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידת מכונה יאפשרו להקים אתרים ואפליקציות בצורה מהירה ופשוטה יותר, מה שיוריד את סף הכניסה של ארגונים להקמה של שתי הפונקציות. בנוסף, הטכנולוגיות הללו יוכלו לנתח התנהגויות משתמשים ולייצר חווית משתמשים מותאמת אישית שתגביר את מעורבות המשתמשים ותתאים את האפליקציה והאתר לצרכיהם. לדוגמה ייכנסו יכולות כמו צ׳טבוטים מתקדמים.
    • מציאות מדומה – לאתרים ואפליקציות תתווסף בשנים הקרובות יכולת של מציאות מדומה, שבה המשתמשים יוכלו לחוות בצורה וירטואלית את השירותים והמוצרים שהחברה מציעה.
    • אינטגרציה עם מוצרים מחוברים – בנוסף למחשב ולסלולאר, בקרוב האתרים והאפליקציות יצטרכו להיות מותאמים למוצרים מחוברים (IoT), כמו שעונים חכמים, מוצרי חשמל חכמים ועוד.
    • פרטיות ואתיקה – עם הגברת המודעות לאתיקה ולאבטחת סייבר, המשתמשים ידרשו שימוש בכלי אבטחה ,ימנעו מהחברות לאסוף עליהם מידע פרטי וידרשו אתיקה בשימוש היומיומי. רגולציות חדשות צפויות להיכנס ולאכוף דרישות אלה. 
     

איך בוחרים ספק לעיצוב אתר רספונסיבי או אפליקציה?

במידה והחלטתם להיעזר בספק חיצוני כמו אמן דיגיטל לפיתוח האתר או האפליקציה, כדאי לשאול את השאלות הבאות:

  1. מה הניסיון שלכם באפיון ופיתוח אפליקציות ואתרים רספונסיביים?
  2. באיזה תעשיות אתם מתמחים?
  3. באילו טכנולוגיות אתם מפתחים?
  4. יש לכם דוגמאות שאוכל לראות?
  5. איך אתם דואגים לחווית המשתמשים טובה?
  6. כיצד עובד תהליך האפיון, העיצוב והפיתוח?
  7. איך עושים אופטימיזצית ביצועים?
  8. איך נתקשר במהלך הפרוייקט? ואחריו?
  9. האם אתם מספקים תמיכה ותחזוקה גם אחרי ההשקה?
  10. תוך כמה זמן האתר או האפליקציה יהיו מוכנים?

סיכום

לאתר רספונסיבי ולאפליקציה יש יתרונות וחסרונות משלימים. הבחירה מה לפתח תלויה בצרכים של הארגון ובאופי המשתמשים. אבל בכל מקרה, ארגונים לא יכולים להרשות לעצמם לא לספק חוויה דיגיטלית במובייל. חשוב לבחור ספק שירות שמתמחים באפיון, עיצוב ופיתוח אתר ואפליקציה כדי לוודא שחווית המשתמשים טובה ושהנכס הדיגיטלי מקנוורט לפי היעדים העסקיים שלכם. לשאלות נוספות וקביעת שיחת ייעוץ חינם עם אמן דיגיטל, צרו קשר היום.

Accessibility Toolbar