אחת ולתמיד: מה ההבדל בין עיצוב חווית משתמש לאפיון חווית משתמש?

כל מה שחשוב לדעת על אפיון ועיצוב חוויית משתמש: מהם ההבדלים ביניהם, למה הם כל-כך חשובים להצלחתם של אתרים ואפליקציות ומהם השלבים להשקת תוצר דיגיטלי שנחרט בזיכרון – ומסייע להשגת התוצאה הרצויה?

מתכוונים להקים או לשדרג אתר או אפליקציה? סביר להניח שחשוב לכם שהם יבלטו בין כל שאר האתרים והאפליקציות, יובילו לאינטראקציות מרובות ויניעו לביצוע הפעולה הרצויה. שאלת מיליון הדולר (ולפעמים הרבה יותר) היא כמובן איך עושים את זה? התשובה עוברת דרך שני מונחים, שרבים נוטים לבלבל ביניהם: אפיון חווית משתמש (UX) ועיצוב חווית משתמש (UI). מה ההבדל בין השניים, ואיך כל אחד מהם מסייע להשגת הגביע הקדוש של העולם הדיגיטלי? 

כדי להבין מה ההבדל בין שני המונחים נפתח בשאלה: מכירים את הפתגם “אל תסתכלו בקנקן, אלא על מה שבתוכו”? כדי לייצר שימושיות מקסימלית של האתר או האפליקציה, צריך להתבונן גם בקנקן – וגם במה שבתוכו (כלומר במאפיינים והרכיבים השונים שלו). אפיון חווית משתמש מתייחס לרכיבים, הכלים והפונקציונליות של הקנקן, בעוד שעיצוב חוויית משתמש מתייחס לנראות החיצונית שלו. 

בעולם הדיגיטלי, אפיון חווית משתמש מתייחס לכלל האינטראקציות של הלקוח עם המוצר, כולל הצרכים והרצונות שלו. עיצוב חווית משתמש מתייחס למאפיינים הוויזואליים של האתר או האפליקציה, כמו למשל נראות המסכים, הכפתורים, האייקונים ושאר האלמנטים שהמשתמש פוגש. כדי להגיע לתוצאה טובה, צריך לרוב UX ו- UI טובים: כך למשל אפשר לפתח אתר שנראה מצוין ומזמין, אך אם ההגעה לפעולה המבוקשת תהיה מסורבלת ותצריך יותר מידי לחיצות, נתקשה לגרום ללקוחות להשתמש בו. לחילופין, האתר יכול לכלול ארגון תוכן הגיוני שמקל על השימוש, אך חוויית משתמש הכוללת עיצוב מיושן ומסורבל יכולה לפגוע בחוויה הכוללת.  

בואו נבין בהרחבה מה המשמעות של כל אחד מהמונחים, ואיך אפשר לרתום אותם לצורך הצלחת האתר או האפליקציה.

אפיון חווית משתמש (UX) ועיצוב חווית משתמש (UI)

מהו אפיון חווית משתמש?

זהו השלב הראשון בתהליך: הכוונה היא לחוויה של הלקוח בעקבות השימוש במוצר או השירות (ובמקרה שלנו בעקבות השימוש באתר או האפליקציה). חוויה זו מושפעת מהיכולת לענות על צרכיו של המשתמש בצורה יעילה ונוחה. כדי לספק מענה לצרכיו ולהגדיל את שביעות רצונו של המשתמש, צריך כמובן להבין מה הם אותם צרכים. ולכן אפיון חווית משתמש כולל הכרה עמוקה של קהל המשתמשים באמצעות ביצוע חקר שוק, פילוח הקהלים השונים ויצירת פרסונות רלוונטיות שהאתר או האפליקציה נועדו לתת מענה לצרכים שלהן. 

 כדי לקלוע למטרות אלו, אפיון חווית משתמש כולל מספר רכיבי מפתח:

  1. ביצוע חקר שוק – על מנת לפתח תוצר שקולע לצרכי קהל המטרה, צריך להכיר אותו ואת צרכיו בצורה עמוקה. מסיבה זו אפיון UX כולל ביצוע חקר שוק לצורך מיפוי ופילוח הקהלים הרלוונטיים, ויצירת פרסונות המתארות בפירוט את כל אחד מהקהלים הרלוונטיים. פרסונות אלו מתייחסות למאפיינים של כל קהל ודפוסי השימוש שלהם אונליין – כמו גם לרצונות, הצרכים ולנקודות הכאב. במסגרת שלב זה מבוצע בנוסף גם ניתוח SWOT לאיתור החוזקות והחולשות של המוצר ביחס למתחרים, לצורך הבלטת היתרונות והגדרת הנישה שבה האתר או האפליקציה פועלים. כך למשל יש הבדל בין מטפל אלטרנטיבי שמתמקד במחלות כרוניות, לבין מטפל שמתמחה בפציעות ספורט ופונה לספורטאים. כל אחד ממטפלים אלו פונה לקהלים שונים בתכלית, עם סט שונה של צרכים ורצונות. ה- UX אמור לתת ביטוי להבדלים אלו. 

 

  1. יצירת ארכיטקטורת מידע – לאחר הבנת הצרכים וההתנהגויות של הקהלים הרלוונטיים, אפשר ליצור ארכיטקטורת מידע (IA) לאתר או האפליקציה. הכוונה היא לסידור התוכן בהתאמה לצרכי המשתמש והדרך שבה הוא מחפש מידע. אם למשל המשתמש נכנס לאתר בשל הצורך לבצע פעולה מסוימת, חשוב שמרגע הכניסה הוא יוכל לבצע אותה בקלות ולקבל את כל המידע הנחוץ בנוגע אליה. ארכיטקטורת המידע מאפשרת למשתמש לנווט בקלות באתר ולמצוא את מה שהוא מחפש בין היתר באמצעות יצירת היררכיית התוכן, ניווט ופיצ’רים המתאימים לצרכיו.

 

  1. יצירת מסכי wireframe – לאחר הכרת הקהלים ובניית ארכיטקטורת מידע התואמת לצרכים שלהם, אפשר להתחיל בהפיכת הרעיונות למודלים ממשיים. כאן נכנסים לתמונה מסכי השלד, כלומר ה- wireframe: סכמה ראשונית ונטולת עיצוב, המשרטטת את אפיון האתר. אפשר לדמות את מסכים אלו לתכנית אדריכלית של מבנה. ממש כמו התכנית האדריכלית, גם מסכי ה- wireframe מציגים את השלד: את רכיבי המסכים השונים של האתר או האפליקציה, את מיקומם וגודלם המשוער. השרטוט יכול לכלול בין היתר את פריסת המסכים השונים, דרכי הניווט והרכיבים השונים. לאחר מכן ניתן יהיה לבנות אבטיפוס ראשוני: דמו שמאפשר לנו לבחון כיצד המערכת מתנהגת בטרם המוצר ירד לפיתוח. התובנות המתקבלות מאפשרות לבצע צעדים לשיפור המערכת.   

 

  1. עדכון שוטף – גם אחרי שה- UX תורגם לעיצוב חוויית המשתמש והאתר או האפליקציה כבר באוויר, זה לא בהכרח אומר שעבודת ה- UX הסתיימה. בעזרת קבלת פידבקים מהשטח וביצוע אנליטקות, אפשר לעדכן ולשדרג את חוויית המשתמש בהתאם. 

מהו עיצוב חווית משתמש?

זהו השלב השני בתהליך. אחרי שבוצע אפיון חוויית לקוח, המסכים שנוצרו בשלב הקודם מועברים לעיצוב. אם בשלב של אפיון UX המסכים היו נטולי עיצוב, בשלב של עיצוב UI הם מקבלים עיצוב מלא עד רמת צבע הכפתור. תפקיד עיצוב חווית המשתמש הוא למעשה לממש את החוויה שהוגדרה עוד בשלב האפיון באמצעות מנעד הכלים הרחב שמציע עולם העיצוב – כולל אופן השימוש בפונטים, צבעים, גדלים, טיפוגרפיה, מיקומים נכונים ועוד. 

גם עיצוב חווית משתמש כולל מספר שלבי מפתח:

  1. הכרת קהלי המטרה – בהנחה שבוצע חקר שוק כבר בשלב אפיון חווית המשתמש, חשוב לתעל את המידע כדי לעצב את חווית המשתמש בהתאם. הכרת קהלי המטרה והפרסונות הרלוונטיות מסייעת להבנת הצרכים וההתנהגויות שלהם, ומאפשרת להוציא אל הפועל אסטרטגיה עיצובית שתבטא את חוויית השימוש הרצויה. האם למשל הקהל הרלוונטי הוא קהל סטודנטיאלי שמחפש חוויה צעירה וקלילה יותר, או קהל מבוגר ומבוסס יותר שמחפש חוויה יוקרתית? הבנת החוויה והרגשות שהעיצוב צריך לעורר היא קריטית, כחלק מעיצוב חווית משתמש שמייצר אימפקט משמעותי על מסע הלקוח. 

 

  1. בחירת קונספט עיצובי – בהתאם למידע והתובנות שהתקבלו בשלב הקודם, אפשר להגדיר את הקונספט העיצובי של חווית המשתמש, כולל בחירת פלטת צבעים התואמת למיתוג ולצרכי קהל היעד, הגדרת סגנונות טיפוגרפיה, בחירת אייקונים ועוד. כחלק מהתהליך אפשר להשתמש ב- moodboard – לוח השראה שמרכז רפרנסים עיצוביים רלוונטיים ומקבץ תמונות, אייקונים, צבעים וסגנונות המדברים בשפה הרצויה. אפשר כמובן ליצור מספר לוחות השראה ולבחור ביניהם. 

 

  1. בניית אבטיפוס מעוצב – כמו בשלבי יצירת ה- UX, גם כחלק מה- UI אפשר ליצור אבטיפוס אינטראקטיבי. רק שהפעם האבטיפוס יכלול את הרכיבים העיצוביים ואת הפונקציונליות שלהם כדי לבחון אותם בפעולה. אפשר ליצור אבטיפוס במגוון דרכים. כך למשל ישנם כלים המאפשרים ליצור מוקאפים פשוטים – המציגים את השפה העיצובית והבחירות שנעשו לרבות המבנה, תפריטי הניווט, הצבעים, הטיפוגרפיה ועוד. כלים אלו אמורים להעניק את ה- Look & Feel של האתר המתהווה. לצד כלים אלו, יש גם כלים מתקדמים יותר המאפשרים ליצור סימולציות אינטראקטיביות: סימולציות אלו לא מסתפקות בהצגת העיצוב העתידי, אלא ממש מאפשרות לנווט בתוך המוצר הדיגיטלי ולהיכנס לנעלי המשתמשים, כדי ללטש את העיצוב לפני הירידה לשלב הפיתוח. 

מהם השלבים הבאים, אחרי יצירת UX ו- UI?

אחרי שהושלמו אפיון ועיצוב חוויית המשתמש, השלב הבא הוא הירידה לפיתוח. שלב זה כולל יצירת ספר מותג המכיל את כל רכיבי המערכת לצורך מימוש הצרכים העכשוויים והעתידיים בצורה אחידה, הן מבחינת הנראות והן מבחינת הפונקציונליות. בנוסף יוכנו חומרים גרפיים שישמשו את צוות הפיתוח כדי להוציא לפועל את חווית ה- UX / UI שתוכננה. 

הסתיים שלב הפיתוח והאתר או האפליקציה מוכנים? רגע לפני שעולים לאוויר, זה הזמן לבצע בדיקת שימושיות. בשלב זה נקבל פידבקים ממשתמשים לצורך איתור נקודות עיוורון, תיקון ליקויים וביצוע מקצה שיפורים אחרון לפני העלייה לאוויר. ככל שהירידה לפרטים בשלב זה תהיה יותר מפורטת ותכלול יותר מידע, כך נוכל לצמצם את הסיכוי לתקלות בלתי רצויות ברגע האמת. 

לאחר שהבדיקות ומקצה השיפורים הושלמו, זה הזמן לעלות לאוויר. מטבע הדברים, תמיד יהיו אלמנטים שיצריכו שיפור או עדכון. כאן נכנסים שוב לתמונה הכלים לשיפור חווית המשתמש – כלומר אפיון ועיצוב חווית משתמש. אחרי הכול, פיתוח מוצר הוא תהליך של שיפור מתמשך.

רוצים לממש את הפוטנציאל של האתר או האפליקציה, באמצעות עיצוב ואפיון חווית משתמש אופטימאליים? זה בדיוק מה שאנחנו ב- Aman Digital עושים: עובדים עם המותגים והארגונים הגדולים בישראל, ומייצרים עבורם מוצרים דיגיטליים מקצה לקצה שבהם משתמשים בהצלחה מיליוני גולשים מידי יום. 

בשורה התחתונה, אפיון UX ו- עיצוב UI הם בעצם שני חלקים של שלם אחד. מספיק שאחד מהם לא יבוצע כהלכה, כדי שהאתר או האפליקציה יתקשו להשיג את המטרה. שניהם חשובים ליצירת חווית לקוח נעימה וטובה, שתניע את המשתמשים לביצוע הפעולה הרצויה. למידע נוסף על שירותי הUX/UI – צרו קשר כעת.

Accessibility Toolbar