איך בונים אסטרטגיית דאטה מכוונת ביצועים?

להפוך חול לזהב? זה ב- DNA שלנו באומת הסטרטאפ, שהפכה פיסת אדמה צחיחה ונטולת משאבים לנווה מדבר משגשג. כך גם אתם תהפכו את הידע היבש לזהב טהור, לצורך שיפור הביצועים והשגת מטרות עסקיות.
חשבתם פעם איך מדינה דלת משאבי טבע, שבה חלקים נרחבים הם בכלל מדבריים, הפכה לנווה מדבר משגשג? יש מחסור במים? אין בעיה, הפכנו למעצמת התפלה. אין לנו נפט לייצא? אנחנו מייצאים מידע. בעזרת המוח הישראלי הפכנו עם השנים למעצמת ה”יש מאין”, לאומת הסטרטאפ שהופכת רעיונות גולמיים לאוצר של ממש.
ה- DNA שלנו כעם מחלחל בשנים האחרונות גם לארגונים, שלומדים להפוך מידע גולמי לזהב טהור. ההבנה שה- Data הוא הבסיס ליצירת מנועי צמיחה ארגוניים, הובילה לאימוץ תפיסת ה- Data Driven Organization, המאפשרת לארגון לפעול ולקבל החלטות מושכלות על בסיס איסוף ועיבוד נתונים. על הנייר, זה נשמע כמו חלומו הרטוב של כל ארגון: להפיק יותר מהקיים ולשפר את הביצועים, באמצעות שימוש יעיל במידע.
בפועל, המציאות קצת יותר מורכבת. ריבוי מערכות וריבוי המידע העובר דרכן, עלול להוביל לכשלים בניהול המידע, לקבלת החלטות בלתי מבוססות ולפספוס מנועי צמיחה משמעותיים. כדי להפיק את המקסימום מתהליכי המידע, יש לבנות אסטרטגיית דאטה.

אסטרטגיית דאטה – למה צריך את זה?

כדי לענות על השאלה הזו, צריך להבין מהי בכלל אסטרטגיה: תכנית פעולה שמגדירה מטרות ויעדים, ומפרטת את דרכי ההגעה אליהם. על אותו המשקל בדיוק, התכלית של בניית אסטרטגיית דאטה היא להגדיר את אופן איסוף וניתוח המידע, לצורך השגת המטרות והיעדים שהגדירה החברה. בנייה נכונה של אסטרטגיית דאטה מאפשרת בין היתר לייצר הצעות מותאמות אישית שמגדילות את היקפי המכירות, לייעל תהליכים ברצפת הייצור, למנוע מראש תקלות, לשפר את חוויית הקנייה והשימוש ועוד.
כך למשל חברות כרטיסי אשראי יכולות להציע ללקוחות מבצעים המבוססים על דפוסי השימוש שלהם. לחילופין הבנק יכול להציע באופן אוטומטי הלוואה בהתבסס על ניתוח התזרים העתידי של הלקוח, והצפי שייכנס למינוס. בניית אסטרטגיית דאטה עשויה גם לתרום לייעול תהליכי עבודה: כך נעזרה מימון ישיר בחברת איטרניטי כדי לשפר יכולות ולמקסם את יכולות הדאטה.
לבניית אסטרטגיית דאטה יש כאמור יתרונות רבים, אך בשל מורכבות התהליך והמעורבות של תהליכים, מערכות וגורמים רבים, הוא חשוף לפרצות רבות. בנייה נכונה של התהליך תסייע למניעת פרצות ומקסום יכולות ניהול הדאטה.

איך עושים את זה? בעזרת ניסיון רב שנים, בנינו נוסחת ניהול דאטה המאפשרת לארגונים מובילים למקסם את משאב המידע. הנוסחה שיצרנו כוללת 3 כללי זהב מרכזיים, שיוכלו לסייע גם לארגון שלכם:

שלושת כללי הזהב לניהול דאטה מכוון תוצאות

כלל ראשון: קבלת תמונת מצב

כדי להגיע למצב הרצוי, צריך להבין תחילה מהו המצב המצוי. לשם כך חשוב לבצע מיפוי שיעניק תמונת מצב רחבה ומהימנה, כולל:

• הגדרת צרכני המידע הארגון, כולל מיפוי תשתיות דאטה והכלים שיסייעו להם לשפר ביצועים.

• הגדרת ערוצי התחקור – איזה מידע צריך לאסוף ולעבד כדי להגיע לתוצאות הרצויות? אם למשל אחת המטרות של אפליקציית הבנק היא לעודד נטילת הלוואות – איזה נתונים צריך לנתח כדי להגיע ליעד?

• מיפוי משאבים קיימים – באיזה כלים משתמשים כיום, והאם ניתן לשפר אותם לצורך עמידה ביעדים?

כלל שני: בניית אסטרטגיית דאטה

איסוף בלתי ממוקד של מידע עשוי לגרום לבלבול וסטייה מהמטרות שהציב הארגון. מסיבה זו, אחד הדגשים החשובים בשלב זה הוא להגדיר בצורה מדויקת את צרכי המידע, ולחבר אותם למטרות הארגון. אם היעד שהוגדר ע”י הבנק הוא העלאת כמות ההלוואות, יש לבצע איסוף של כלל הנתונים שמשפיעים על ההגעה למטרה זו. ברגע שנבין מהי מטרת-העל, נוכל לגזור ממנה מטרות ביניים, ולבנות תהליך שירתום את הדאטה למען ההגעה אל היעד.

כלל שלישי: חיבור בין התיאוריה לפרקטיקה

גם אסטרטגיית הדאטה הטובה ביותר תתקשה להניב תוצאות, כל זמן שיהיו כשלים ביישום. למה שזה יקרה? תהליך בניית אסטרטגיית הדאטה יכול להיות כאמור מורכב ומסועף. בשל מורכבות התהליך, כאשר חברה אחת אמונה על בניית אסטרטגיית הדאטה וחברה אחרת אמונה על התרגום שלה לתהליכים טכנולוגיים, עלולים להיווצר פערים בין התכנון ליישום. פערים שיפגעו ביכולות מקסום הדאטה ומימוש היעדים הארגוניים.

זה בדיוק מה שקורה בפועל, כאשר ברוב המקרים חסר גוף מתכלל שמבצע את התכנון והיישום. מתוך הבנת הצורך, חברת איטרניטי אמונה על בניית אסטרטגיית דאטה על כלל מרכיביה – לרבות היישום שלה בשטח.

הפתרון ההיקפי של איטרניטי מאפשר לארגון למפות יעדים עכשוויים ועתידיים, ולייצר מנועי צמיחה קצרי וארוכי טווח. כל זאת באמצעות תכנית פעולה ישימה, המובילה למינוף הדאטה בדרך הקצרה והיעילה ביותר.

בנייה נכונה של אסטרטגיית דאטה תאפשר לכם להפיק יותר מהמידע שעומד לרשותכם, ולהפוך מידע גולמי לזהב טהור. אחרי הכל, זה חלק מה- DNA הישראלי…

Accessibility Toolbar