סיבות לאופטימיות? מגמות מרכזיות בענף ההייטק אחרי עימותים צבאיים

והעיקר, לא לפחד כלל: מהן המגמות שמאפיינות את ענף ההייטק לאחר מלחמות, ומהם השינויים הבולטים שמאפיינים את הענף בעשור האחרון?
תמונה: שאטר סטוק
בחודשיים האחרונים כולנו חווים מציאות שלא שהכרנו. מציאות שמלווה בהרבה אי וודאות, ומחלחלת לכל רבדי החיים. איך התקופה הזו תשפיע על הכיס והביטחון התעסוקתי שלנו, העובדים בענף ההייטק? רק הזמן יגיד. אך כשמסתכלים על אירועים ביטחוניים בעבר (ובכלל על ענף ההייטק לאורך העשור האחרון), אפשר להצטייד במצטרך חשוב בתקופה זו: אופטימיות. הנה כמה מהאירועים הביטחוניים הבולטים בשנים האחרונות, וההתנהגות של ענף ההייטק לאחריהם.

נובמבר 2012: מבצע עמוד ענן

מבצע צבאי רחב היקף, שהחל ב- 14 לנובמבר והסתיים ב- 21 לאותו החודש. במסגרת המבצע נורו כ- 1,500 רקטות לאור הדרום, כולל ירי שלראשונה בוצע לערי המרכז. מבצע עמוד ענן כלל אלפי תקיפות של צה”ל ברצועת עזה, ללא כניסה קרקעית. מכיוון שהמבצע התנהל לקראת סוף שנת 2012, בדקנו מה היו השלכותיו על ענף ההייטק בשנת 2013.

בשנת 2013 גויסו ע”י חברות הייטק ישראליות 2.3 מיליארד דולר, סכום שעד שנה זו היה הגבוה ביותר מאז שנת 2000 (עפ”י דוח של חברת המחקר IVC-Online ופירמת רואי החשבון KPMG סומך חייקין). ניתוח הנתונים לימד שעיקר הגיוסים הגיע דרך משקיעים זרים, שכבר אז האמינו בהייטק הישראלי. כמובן שכמות גיוסים גבוהה תורמת לצמיחה של חברות ההייטק, והיא מתבטאת בין היתר בהיקף גיוסי העובדים ורמות השכר בענף.

יולי 2014: מבצע צוק איתן

ב- 8 ליולי 2014 יצא לדרך מבצע צוק איתן, שארך 51 ימים וכלל לחימה נגד חמאס וארגוני טרור נוספים. השלב השני של המבצע כלל כניסה של כוחות קרקעיים לרצועה, ביון היתר לצורך השמדת מנהרות טרור. במסגרת סבב לחימה זה נורו לישראל למעלה מ- 4,500 רקטות.

במבט לאחור, גם בשנה זו השכר בענף ההייטק המשיך לעלות: בשנת 2014 עלה השכר הממוצע בתעשיית ההייטק ב- 2.7%. נתונים אלה נחשבים לשמרנים ביחס לנתונים שאנחנו בקבוצת Aman זיהינו בשטח, וגם ביחס לנתונים שסיפקו חברות השמה: נתונים שלימדו על עלייה משמעותית בשכר הממוצע בענף ההייטק בשנת 2014, שהגיעה בחלק מהמקרים לשיעור דו-ספרתי.

למרות סבב הלחימה בשנת 2014, היקף הגיוסים באותה השנה המשיך לשבור שיאים והגיע ל- 3.4 מיליארד דולר – עלייה של 48% ביחס לשיא של שנה הקודמת (עפ”י סקר שבוצע ע”י IVC-Online ו- KPMG סומך חייקין). גם קצב גיוסי העובדים גבר, ולפי הנתונים שפרסמו חברות ההשמה השונות הוא שיקף גידול של 10-12% בביקוש לעובדי הייטק.

מאי 2021: מבצע שומר חומות

מבצע שהחל ב- 10 במאי 2021, לאחר שבוצע ירי רקטות על ירושלים ולאחר מכן לאזורים נוספים ברחבי הארץ. במהלך המבצע שוגרו לעבר ישראל למעלה מ- 4,000 רקטות, פצצות מרגמה וטילי נ”ט. במסגרת המבצע ביצעה ישראל יותר מ- 1,500 תקיפות של מטרות ותשתיות טרור. המבצע הסתיים ב- 21 למאי.

גם אחרי הסבב הזה ענף ההייטק הישראלי המשיך להציג נתונים מרשימים, כולל זינוק בהיקף הגיוסים ל- 25.4 מיליארד דולר (זינוק של 136% ביחס לשנת 2020). ומה לגבי השכר? גם הוא צמח: עפ”י נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2021 השכר החודשי הממוצע בענף עמד על 26,494 ₪, עלייה של 6.5% ביחס לשנת 2020. בנוסף, בשנת 2021 25% ממס ההכנסה שולם ע”י עובדי ההייטק, ו- 43% מהיצוא של חברות בישראל יוחס לענף.

אז מה השורה התחתונה?

במיוחד במדינה כמו שלנו, אנחנו מנוסים בהתמודדות עם מצבי אי וודאות: מסבבי לחימה ועד משברים פוליטיים ובריאותיים (היוש קורונה). אך כשמביטים על המגמות המרכזיות לאורך העשור האחרון, מגלים שקטר ההייטק ממשיך לדהור: עפ”י דוח מצב ההייטק של רשות החדשנות לשנת 2023, השכר המוצע בענף עמד בשנת 2022 על 28,385 ₪, עלייה של 50% ביחס לשכר הממוצע בענף בשנת 2012. נכון לשנת 2021, השכר הממוצע בהייטק עמד על פי 2.7 ביחס לשכר הממוצע בשאר המשק, כפי שניתן לראות בתרשים הבא:

צילום מסך – דוח מצב ההייטק, רשות החדשנות

בנוסף, לפי הדוח הענף הוא בעל הצמיחה המהירה ביותר במספר העובדים, ובעל העלייה המהירה ביותר בקצב עליית השכר. ביטוי לכך אפשר לראות בשיעור השכירים במשרות הייטק, שצמח ב 32% בין השנים 2014-2022:

צילום מסך – דוח מצב ההייטק, רשות החדשנות

לאורך השנים, אנחנו בקבוצת Aman צופים בעלייה של רמות השכר והביקושים לעובדים בענף, ובמקביל מלווים עובדים שרוצים לייצר אופק מקצועי בענף ההייטק. גם בתקופות מאתגרות כמו התקופה הנוכחית, המגייסים המנוסים של Aman עומדים לרשותכם: הליווי שלנו כולל מעטפת מקצועית מקיפה, שכוללת חשיפה למאגר משרות עדכני ונרחב בתוך קבוצתAman ומחוצה לה והכנה יסודית לראיונות עבודה. בנוסף, קבוצת Aman מספקת מגוון פתרונות IT לחברות מובילות במשק, מה שמאפשר לנו להכיר מקרוב את דרישות הגיוס, לרקום קשרים מקצועיים ולפתוח לכם דלתות שלא נגישות למועמדים אחרים. ולא פחות חשוב: ההכרות ארוכת השנים עם הדינאמיקה של שוק ההייטק מציידת אותנו בפרספקטיבה אופטימית ובהבנה שנצלח גם את התקופה הנוכחית, לעבר ימים יפים יותר. בענף ההייטק ובכלל.

המלחמה הנוכחית כרוכה בהתמודדויות מאתגרות, בכל תחומי החיים. אך כמו שכבר הוכחנו בעבר, יש לנו עם חזק והייטק חזק שיודע לצמוח מתוך משברים. ובשורה התחתונה: ביחד ננצח, גם בענף ההייטק.

Accessibility Toolbar